Det är nytt år och många letar efter det där lilla extra som kan sätta igång det nya året på bästa sätt. Låt mig presentera: bönor! Bönor är fyllda med livsviktiga vitaminer och mineraler och har dessutom en hög proteinhalt och gör så att du håller dig mätt länge. Det finns även studier som har visat att bönor kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och motverka diabetes. Bönor är alltså en riktig supermat som är perfekt att starta det nya året med.

Goda bönsorter

Det finns många goda bönor att välja på. Några favoriter är Cannellinibönor, kidneybönor, svarta bönor, borlottibönor och stora vita bönor.

Cannellinibönor är ljusa och populära i mycket italiensk matlagning. De passar i sallader, grytor och soppor och är även väldigt goda i lasagne.

Kidneybönor har en vackert mörk röd-brun färg och påminner, som namnet anspelar på, om en njure i formen. Kidneybönan har en enkel smak och fast form vilket gör att den är väldigt god att ha i sallader och lite kryddigare maträtter som chili.

Svarta bönor är milda i smaken och populära inom det mexikanska köket. Svarta bönor är till exempel vanliga att använda i tacos och tortillas, men passar också i grytor, soppor och att göra biffar av.

Borlottibönor är vackert mönstrade och påminner nästan om små fågelägg. Borlottibönor har en mild smak och krämig konsistens och passar i sallader, soppor och gratänger och är särskilt populära inom det italienska köket.

Stora vita bönor har en fast konsistens och fyllig smak. De är goda båda kalla och varma och passar i sallader, grytor och soppor.

Den nyttiga bönan

Bönor innehåller mycket järn, proteiner, fibrer och antioxidanter. Särskilt kidneybönor innehåller mycket av antioxidanten polyfenoler som många studier har visat är extra nyttiga och kan ha en livsförlängande effekt.

Hjärthälsa

Det finns studier som har visat att om man äter bönor, eller baljväxter överlag, minst fyra gånger i veckan så kan risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar minska med hela 22 procent jämfört med de som inte äter bönor alls eller bara en gång i veckan. Studien visar att det är bönornas sammansättning av kostfibrer som medför de hälsosamma effekterna och att man håller sig mätt längre om man äter bönor vilket gör att man inte småäter och får blodsockertoppar.

Bönor kan motverka diabetes

Att blodsockret stabiliseras när man äter bönor och andra baljväxter kan även leda till att risken att drabbas av diabetes typ 2 minskar och att man lättare kan kontrollera sin sjukdom om man äter mycket bönor och redan har diabetes.

Var noggrann med hur du tillagar dina bönor

Bönor, och andra baljväxter, innehåller lektiner. Lektiner är en grupp proteiner som kan orsaka illamående, kräkningar och magsmärtor ett par timmar efter man har ätit dem. Lektiner förstörs, och påverkar inte kroppen, om livsmedlet först blötläggs och sedan kokas. Det är därför viktigt att alltid blötlägga, skölja och koka sina bönor innan man äter dem. Olika baljväxter innehåller olika mycket lektiner, röda kidneybönor innehåller till exempel mycket medan kikärtor innehåller mindre, så följ alltid instruktionerna på förpackningen om hur just bönorna du köpt ska tillagas på rätt sätt.

Referenser:

Taggad , , , ,