Jag har insett att vi kommit till en ny fas i våra liv. Där vi så sakta lämnar de trygga om än jobbiga småbarnsåren bakom oss. Och tar klivet in i en helt ny fas. En fas som kan bestå av att barnen har 5 fotbollsträningar/matcher på en vecka. Eller att det istället får två lintottar vid köksbordet ibland sitter tre, fyra eller fem glestandade barn med aptit som alltid får mig att undra när dom egentligen åt senast. Oftast brukar svaret vara: för nån timme sedan.Det finns liksom inget stopp. Ingen botten. Och antagligen är det bara början. Så i veckan bakade jag pizzabullar. Ni vet, helt vanliga klassiska pizzabullar. Perfekt att ta fram när det måste fixas ett snabbt mellanmål som räcker till många eller när något av barnen ska ha med sig matsäck till skola/träning/match.
Jag mins hur pizzabullar och matmuffins under en period var det mest fantasifulla mellanmål man kunde bli bjuden på. Ren lyx att äta mellanmål hemma hos någon vars förälder tagit sig tiden att faktiskt göra eget. Jag som är uppväxt under helfabrikatets ljuva 90-tal. Med RisiFrutti, sockrig fruktyoghurt i bägare och Billys Panpizza som det bästa av alternativ när det vankades mellanmål.Men sen kom gluten och kolhydratsskräcken och tog ett järngrepp om oss. Och det känns som om vi glömde bort dessa små juveler.

Jag tyckte själv jag var himla fiffig. Som hittade ett gäng gamla bullformar som behövde användas upp. Jag tror jag vet varför de legat där och skräpat i lådan i så många hår. Dom var helt värdelösa och satt fast som berget i mina pizzabullar. Som jag fick kämpa för att få loss dom!
Jag valde att bara ha tomatsås, skinka, lite lök, kryddor och ost i mina pizzabullar. Men det gör man ju precis som man vill med. Fyll med sådant ni gillar bäst.  Skinka, ananas, salami, kyckling, tacofärs- ja listan kan göras lång.
Eller tomatsås, det var sannerligen att ta i. Jag tog krossade tomater. Mer avancerat än så gjorde jag det inte.

Klassiska pizzabullar, ca 24 st:
25 g jäst3 dl vatten1 nypa strösocker2 msk oljaca 10 dl vetemjöl1 tsk salt
2 dl krossade tomater1 msk torkad oreganosalt & svartpeppar225 g rökt skinka1 lök250 g ost
Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt socker och olja.Arbeta in mjölet lite i taget (jag brukar börja med ca 8 dl) och ha i saltet. Arbeta degen i maskin i cirka 10 minuter. Strö över lite mjöl och täck bunken med plastfolie. Låt jäsa i minst 60 minuter eller till dubbel storlek. Tag upp degen på mjölat bord och kavla ut till en ca 1/2 cm tjock rektangel. Bred ut ett lager krossade tomater. Strö över oregano gono, salt och peppar.Strimla skinkan, skala och finhacka löken, strö över den och osten över tomatsåsen.Rulla ihop, från långsidan till en tight rulle. Skär med en vass kniv cirka 2 cm breda skivor.Placera ut bullformar (eller lägg ut ett bakplåtspapper) på en plåt. Placera en pizzabulle i varje form. Täck över med bakduk och låt jäsa i cirka 30 minuter.Grädda i 250° i cirka 10 minuter.
Frys gärna in de pizzabullar som inte äts upp på direkten.