Vi har hört hur afroamerikaner varit överrepresenterade på intensivvårdsavdelningarna i USA vad gäller COVID-19-patienter. Vi har också hört hur hårt drabbat ”Järvaområdet” i Stockholm varit, och att det där varit en extrem överrepresentation av somalier bland de som avlidit i sviterna av SARS-CoV-2 även kallat COVID-19 eller ”Corona”. En teori är att detta främst beror på D-vitaminbrist, men även att andra faktorer så som trångboddhet/generationsboende kan påverka.

Det är allmänt känt att personer med mörk hudfärg inte lika effektivt omvandlar solens UVB-strålar till D-vitamin på grund av melanin – ett ämne som bestämmer kulören på en individs hud. Mörkhyade har mer av detta ämne och behöver därför ett extra tillskott av D-vitamin för att komma upp i gynnsamma nivåer.

Ett skrämmande faktum är att så pass mycket som 70% av befolkningen på vår del av jordklotet – oavsett hudfärg – kan ha D-vitaminbrist, eller åtminstone ligga på suboptimala nivåer. 

Vad är egentligen D-vitamin?

D-vitamin är inte bara ett vitamin utan också ett livsviktigt steroid-hormon. Vi kan erhålla en liten mängd via maten, men den främsta källan till D-vitamin är hudens exponering av solens ultravioletta ljus. Ämnet fortsätter till levern och njurarna där dess aktiva hormonella form produceras.

Vem riskerar D-vitaminbrist?

  • Individer med mörkare hy
  • Äldre (kroppen blir sämre på att producera D-vitamin med åldern)
  • Överviktiga (fettet isolerar/hindrar kroppens upptag av D-vitamin)

Det är ju faktiskt dessa grupper som nu drabbats hårdast av COVID-19.

Minskad risk för allvarlig lunginfektion med D-vitamintillskott

25 olika studier runt om i världen har visat att ett tillskott av D-vitamin minskar risken för akuta lunginfektioner med upp till hela 50%, särskilt hos individer med en redan låg normalnivå. D-vitamin verkar genom att öka nivåerna av ACE-2-receptorer samtidigt som det minskar enzymet renin.

D-vitaminbrist i västvärlden

Med vår levnadsstil i väst med våra moderna samhällen så har vi verkligen oddsen emot oss när det kommer till att uppnå optimala D-vitaminnivåer:

  • Ett mörkt vinterhalvår där vi inte kan tillgodose oss vårt behov på ett naturligt sätt via solens ultravioletta strålar
  • Många av oss jobbar större delen av dagen inomhus på kontor och liknande
  • På sommaren tar vi på oss solkräm, skyddar oss med kläder och solglasögon

Hur mycket D-vitamin bör vi supplementera med?

The Nutrition board of the Institute of Medicine i USA har satt en daglig rekommenderad nivå på 4000 IU per dag, vilket anses vara ett helt riskfritt intag även för gravida och ammande mödrar. Överdosering av D-vitamin kan vara toxiskt, men denna nivå anses vara i det lägre spektret och helt riskfritt.

Själv köper jag alltid min D-vitamin hos Greatlife vars produkter håller högsta kvalité och baseras på “whole food”, dvs hel, icke-processad mat, till skillnad från att använda endast isolerade syntetiskt framställda näringsämnen.

Källor: 

https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

https://www.foundmyfitness.com

Taggad , , , ,