Som uppföljning till mitt senaste inlägg om hälsoeffekterna kring bastubad så känns det naturligt att skriva några rader om köldexponering.

Personligen så känner jag att ett bastubad inte är fullbordat om det inte inkluderar kalldusch eller kallbad mellan varven. Det är först då hormonerna börjar flöda på riktigt och du får det där sköna ruset. Det slår aldrig fel.. så fort jag tagit en kalldusch efter första rundan i bastun så börjar inspirationen och kreativiteten flöda. 

Kalldusch för fettförbränning – aktivering av vårt bruna fett

Visst låter det märkligt, men att exponera sig för kyla stimulerar faktiskt fettförbränningen. Förutom vårt vanliga “vita fett” som oftast sitter runt mage, höfter, ben och rumpa så har vi något som heter “brunt fett” (“BAT” – Brown adipose tissue), som sitter runt nacke, skuldra och nyckelben. Anledningen till att just detta fett är brunt är för att det är packat med cellernas små energifabriker Mitokondrierna. 

För att förbränna vårt oönskade vita fett, tex genom träning eller fasta, så måste vi först förbruka vårt glukos (blodsocker) och därefter glykogen (glukos lagrat i levern och musklerna). Men det bruna fettet – när det väl aktiveras – har förmågan att omedelbart nyttja våra fettdepåer som energi. Spädbarn (som ännu inte har förmågan att skaka för att generera värme) och individer som ofta exponeras för kyla, tenderar att ha mer brunt fett än andra – just för att kunna generera värme mer effektivt. 

Kalldusch för blodsockernivåer

När man exponeras för kyla så frigörs ett hormon som heter Adinopectin vilket hjälper till att slussa glukos till musklerna, vilket i sin tur leder till sänkta blodsockernivåer. Förutom en anabolisk effekt så hjälper detta även till med muskelreparationen. Man har noterat låga nivåer av hormonet Adinopectin hos överviktiga individer och hos de med diabetes och kardiovaskulära åkommor. Dessutom förbrukar du i detta läge glukos fortare i och med att kroppen använder blodsockret för att hålla kroppen varm.

Stärkt immunförsvar och cellhälsa

Man antar att det är utsöndringen av norepinefrin (ett förstadie-hormon till adrenalin) vid köldexponering som stimulerar produktionen av immunförsvars-celltypen “Mördar-T-celler” (jo, dom heter faktiskt så (eller “cytotoxiska T-celler” om så önskas)). Dessa Mördar-T-celler hjälper oss att bekämpa virus- och bakterieinfektioner.

Troligen har du hört om mTOR i longevity-sammanhang – ett protein som reglerar olika tillväxtprocesser i kroppen. En förutsättning för effektiv cellreparation (autofagi) är reducerade nivåer av mTOR, vilket infinner sig i tillstånd av bla fasta och kalorirestriktion. Köldexponering har en liknande nedreglerande effekt på mTOR-nivåer, som i ovan nämnda tillstånd, vilket stimulerar autofagi.

Summering av de positiva effekterna med köldexponering:

  • Fettförbränning
  • Hormonförbättringar
  • Sänkta blodsockernivåer
  • Stärkt immunförsvar
  • Förbättrad sömn (med alla hälsofördelar det medför)
  • Ökad smärttolerans 
  • Minskade inflammationsnivåer

Eventuella risker med plötslig köldexponering

Dessa är ganska självklara men bör ändå påpekas. Då köldschocker är en extra stress för kroppen så iaktta försiktighet vid följande tillstånd:

  • Högt blodtryck
  • Hjärtproblem
  • Febertillstånd
  • Efter att du nyligen tillfrisknat från infektioner med feber
  • Försämrat immunförsvar efter sjukdom
  • Allmänt stressat tillstånd och utmattning

Personligen tycker jag det är intressant att känna till de biokemiska processerna vid bastu- och kallbad, men det viktigaste är att det känns rätt för dig och att du får önskad positiva effekt. Det räcker med att du seriöst ger det en chans så får du själv uppleva hur bra det känns. Kämpa på… håll ut… och ta dig igenom de första 20-30 sekunderna av “plåga” när du shockar din kropp med en kalldusch eller ett isbad. Du kommer få en riktigt härlig naturlig “kick” som kommer få dig på bättre humör och lyfta din dag. 

Hälsoeffekterna är en trevlig bonus. Lycka till!

Källor:

Ben Greenfield Fitness

Journal of applied Physiology

Taggad , , , , , ,