Improviserade ihop den här pajen som jag gärna delar med mig av då den blev supergod. Helt utan mjöl och raffinerat/vitt socker. 

Rosta nötterna

  • Hacka dina favoritnötter. Här blev det hasselnötter, valnötter och mandelflarn
  • Rosta nötkrossen i pannan och tillsätt efter en stund; otvättat och obehandlat havssalt och en rejäl klick smör. 
  • Rosta/stek lite till och tillsätt därefter en bra skvätt med lönnsirap och honung – rosta lite till. Nu skall det ryka ganska bra från pannan och allt börjar få fin färg.
Rosta dina favoritnötter och sprid en härlig doft i hemmet!
  • Lägg nu åt sidan och blanda runt med grovmortlad kardemumma och/eller kanel.
  • Lägg ett lager granola i en form, hyvla därefter smör och lägg på.
  • Lägg på dina skalade klyftade äpplen (gärna Ingrid Marie), strö på med ytterligare kanel/kardemumma och därefter några tunna skivor smör.
  • Slutligen ett sista lager granola på toppen.
  • Grädda i ugn på 175c tills att äpplena mjuknat och granolatoppen fått fin färg. Märker du att granolan blir för mörk innan äpplena är mjuka så sänk temperaturen och flytta ner pajen till nedre delan av ugnen.
Härlig Granola. Gör stor sats så har du även till frukosten ihop med färska bär och yogurt! 😉
Granolapaj – klar att avnjutas.

Tips på egen snabb vaniljsås

Så klart skall du göra din egen vaniljsås och en snabbvariant jag gillar är vaniljgrädden:

  • Vispa upp grädden (40-procentig utan “karragenan”, förtjockningsmedlet du hittar i många produkter som tex den 36-procentiga vispgrädden. Karragenan sägs var inflammatoriskt för kroppen).
  • Sluta vispa innan grädden blir för tjock, och ta sedan i några äggulor, äkta vaniljpulver/stång och söta med det du känner för. Jag brukar ta honung eller Agavesirap.
  • Vispa ihop till lagom konsistens.
Taggad , , , , ,